Наша пам'ять легка, як пташине перо,
Переходить у слово і твердне, мов камінь.
А десь попід каменем пропливає Дніпро,
Омиваючи пам'ять віками.
Записи, зроблені мною в 1990—1998 р.р. і пізніше, переважно в товстих „студентських" зошитах, навряд чи можна назвати щоденниками. Це скоріше нотатки, міркування з приводу. Чи то політичної атмосфери в залі Верховної Ради України, чи виступів моїх колег-депутатів, чи вражень від прочитаного. В кожному разі це фіксовані думки, емоції, які стали задокументованою пам'яттю, що пов'язана з новітньою українською історією в останнє десятиліття двадцятого віку, кривавого і трагічного для нас, українців, але й сповненого,
принаймні напочатку і наприкінці, великих надій і сподівань, позначеного справжньою боротьбою за державну незалежність України і національне відродження. Інше питання — хто, як і чому скористався результатами цієї боротьби?
Здається, маю підстави почуватися не тільки сучасником, а й учасником важливих в Україні політичних подій, що переходять у пам'ять і все-таки продовжують впливати на формування нового укладу життя і самоусвідомлення вільної людини.
Нотатки в численних моїх зошитах, як прозові, так віршовані, були зроблені мною безпосередньо у відомому залі під куполом, удома, на відпочинку, в лікарні Феофанія, куди за десять останніх років я потрапляв сім разів, слава Богу, виходив знову бадьорим і здоровим. Зазначу, що вірші в тканині записів виникали експромтом, що „підсвічувало" нотовані міркування чи розвивало думку в несподіваному аспекті, до якого не діставалася прозова форма.
Окремі записи в зошитах я використовував свого часу, коли писав політичні статті в 1990—1998 р.р., що друкувалися в газетах „Літературна Україна", „Галичина" (Ів.-Франківськ), „Чорноморські новини" (Одеса).
Переглянувши наново свої нотатки, я подумав, що їх варто зберегти в такому вигляді, в якому вони виникли. Не можна „редагувати" чи модефікувати прожитий ЧАС, незалежно від того, в якій формі він зафіксований.
* * *
Україна моя починається
Там, де туга моя кінчається,
Край дороги, як пісня чаїна,
Починається Україна.
1 лютого 1990 р.
На гребені горбачовської перебудови відбувся пленум Київського міськкому КПУ, де я був і нотував до свого блокнота найгостріші місця з виступів чільних парт-функціонерів. Виходить, що економічна й політична системи „великого и могучего" Союзу республік повністю збанкрутіли.
Гряде Великий Крах. Наводжу деякі фрагменти виступів тією мовою, якою вони були проголошені, бо це документи Часу, які розвінчують і саму Систему, і мовну політику Системи вустами її чільних керівників.
„Людей настораживает конспиративность и таинственность в работе пленумов ЦК КПСС", — сказав перший секретар Радянського райкому партії міста Києва /не записав його прізвища/. Далі ще цікавіше: „Как бы мы не демократизировались, как бьі демократично не посилали друг друга в разные сторони, политическая партия, которая завалила зкономику, поддержки иметь не будет", — це слова Б.Солдатенка, також першого секретаря одного з київських райкомів.
Відомий компартійний функціонер Сергій Дорогунцов, який, працюючи в апараті ЦК КПУ, зробився доктором економічних наук, засвідчує: — Сейчас главный вопрос: как нам изменить ситуацию в зкономике... Но за последние пять лет палец о палец не ударили, чтобы изменить зту ситуацию... Наша промьшіленность не производит товаров народного потребления и услуг... Директор заводу імені Артема /прослухав його прізвище/ говорить, ніби кличе на допомогу, б'є в дзвони тривоги:
— ...Так мы же випускаєм продукцию для защити рубежей нашего Отечества. Дорогие! Нам не с тех рубежей угрожают, а отсюда, с тыла. А чем ми занимаемся? Мы делим власть! Если мы сегодня будем так решать жизненньїе вопросьі, то завтра власть у нас заберут... Своє бачення порятунку ситуації запропонував Дроботун, перший секретар Московського райкому партії м. Києва:
— Изменить название партии... Отказаться от сталинской модели партии... Социально справедливо ли партии претендсвать на власть, которая за 70 лет не дала человеку того, на что он ждал?.. Предлагаю провести XXVIII сьезд как учредительннй сьезд новой партии...
У мене було таке відчуття на цьому пленумі, що суспільство наше стоїть на порозі неминучих, кардинальних змін. Гряде Великий Крах, що приведе або до Свободи, або до Хаосу.
Деякі промовці нападали на Рух, тоді вже створений, але ще не зареєстрований. Це мене зачіпало як одного із членів Ініціативної групи і співавтора програмних документів першої масової громадської організації, альтернативної КПРС. Сидячи в залі засідання пленуму, я завіршував:
Хто любить давити мух
П'ятами на стіні,
Той мріє бачити Рух
У кришталевій труні.
6 лютого 1990 р. м. Івано-Франківськ.
Почалася моя передвиборна кампанія. Висунутий Городенківським Товариством української мови кандидатом в народні депутати УРСР по 207 Тлумацькому виборчому округу на Івано-Франківщині. Поселився в готелі. Читаю. Нотую. Думаю. Переосмислюю. Готуюся до виступів перед виборцями. З року в рік, з десятиліття в десятиліття вони перетворювали нашу благодатну землю на пустелю, а називали це соціалістичними перетвореннями. Сьогодні у них, певно, такий девіз: — Хай буде так, як є, або хай не буде зовсім! — Доки дихаю, сподіваюсь, — казали древні. А я кажу: — Сподіваюсь, тому що дихаю майбутнім. І вчора, і сьогодні, кожен з нас, хто усвідомив, — ради чого прийшов у цей світ, ми керуємося древнім, але вічно моральним принципом: — їсти треба, щоб жити, а не жити, щоб їсти.
Незалежно від того, скільки кому років, ми всі, хто ступив на шлях відродження нації, — тільки листя, молоденьке листя на весняному дереві України.
Як тільки згадаю свою маму, повертаюся в дитинство. Тільки згадаю про любов, повертаюся в молодість. Справді, вміти втішатися прожитим — значить жити двічі. Прожив більше як півстоліття. Багато бачив, радів і страждав, а здається: все ще попереду, життя лише починається.
Тим часом кажу собі: — Хочеш зустрітися з Богом, думай про смерть, і тоді ти ніколи не скажеш: — Після мене — хоч потоп! І все ж таки, і все ж! Ніхто не запізнюється туди, звідки ніколи не зможе повернутися, якщо вже він туди потрапив, — тому я не поспішаю туди. У недавні складні часи більшість того, що ми говорили публічно, було нічим не гірше за відоме гасло на всіх щитах і парканах: „Нинішнє покоління... буде жить..." Про все решта ми найчастіше мовчали, але ми знали, про що мовчали.
"Після смерті немає нічого" /Сенека/. Невже? А хіба сонце, що пестить квіти на твоїй могилі, — не продовження твоїх найсвітліших сподівань? Древня формула „Людина смертна, а народ безсмертний" поставлена під загрозу апокаліптичного перегляду. Відтепер народ буде безсмертним доти, поки зможе забезпечувати безсмертя землі, на якій живе, безсмертя своєї мови, повітря і води.
Людина підневільна, позбавлена будь-яких людських прав, принижена фізично може видаватися рабом в очах свого ката, але насправді вона вільна, допоки вільна її душа. Коли душа впаде на коліна, тоді гине вільна людина. Найстрашніше рабство — це душа, закута в кайдани. Наша душа — це наша мова, яка нині рве кайдани. Але, боронь, Боже, щоб цей процес обмежився набуттям зовнішніх форм і атрибутів. Є ж такі люди, що й нині вписуються у формулу Гр.Сковороди: "Мавпа є мавпа і в золотому вбранні". І сюди ж лупиться народне: „На свиню хоч сідло надінь, та все конем не буде."
Але і свині не винні, і коні не винні, то деякі люди перевтілюються в них, залежно від спадковості чи життєвих обставин.
* * *
Селом, я к і культурою, у нас керують усі, кому не лінь. Єдине, чого добре навчилися ті, хто керує селом, — знімати одяг з голого. Про це тра' казати людям, як і про те, що чиновники завжди, як миші, їдять чужі харчі. Нині для них кожен колгосп, як для ненаситних мишей — колгоспна комора.
Закон передвиборної боротьби, вимріяний бюрократозаврами, в числі яких мої основні суперники, формулюється надто просто: „Велика риба їсть маленьку". Про це треба пам'ятати, загострюючи увагу на риторичному питанні: — Хіба ви не знаєте, що у великого начальства великі руки і широкі спини, із-за яких домочадці, рідня і холуї дружним хором волають: „Шірока спіна моя родная!.."
* * *
Передвиборна кампанія, яку ведуть тузи бюрократичної верхівки, нагадує сатурналії античних часів, коли в Римі, починаючи з 17 грудня, кілька днів улаштовували свято на честь бога Сатурна. В ці дні зникала нерівність між рабами та їхніми господарями, припинялася робота судів, розробка військових планів, людей звільняли від будь-якої праці. Знатні й бідні римляни, однаково просто й скромно зодягнені, сідали за одні столи з рабами, яким дозволялося вільно висловлюватись, кажучи теперішньою мовою, надавалась їм тимчасово свобода слова. Було, як на теперішніх виборах! Багаті — бідним, бідні — багатим дарували одне одному в дні сатурналій подарунки. А наші можновладці пішли далі. Вони обіцяють свободу виборцям і після виборчих сатурналій, більше того — обіцяють зробити їх багатими й щасливими. Де ж вони були
вчора? Там само, де будуть завтра.
* * *
Боже ж ти мій! Ще в античні часи одне з положень римського права гласило: „Нікого не карають за думки". А за моєї пам'яті скільки позапроторювали в тюрми тільки за думки, за політичні переконання, а не за політичні дії. Що тоді чекає нас, коли повернеться безправний день вчорашній? Скоріше за все може трапитись: „Суд пробачає крукам, але карає голубок".
* * *
Крупний начальник в період передвиборної боротьби занурився в гущу народну. По всьому видно — і по ньому, і по людях: „Кого багато людей боїться, той має боятися багатьох". Що там районний туз, як і Сталін боявся людей.
* * *
Маса постанов. Маса законів. І ніщо не виконується. Справді, чим ближче держава до занепаду, тим численніші її закони. /Примітка 2003 р.: „Подібне щось повторюється? Тоді нам — гаплик!/" "Перший серед рівних", — формула, що характеризувала статус монарха в феодальній державі, безсоромно перенесена на фіктивно-федеративний устрій у нас: „Перша серед рівних", — множество раз говорили й писали донедавна про Росію в Союзі.
Я винен в тім, то вірю б мрію,
Що в небо рвусь, зламавши кліть,
А той, що вірить лиш в Росію,
Прогавив буйний біг століть.
Я завинив, що смів і смію
Творити свій державний дім,
В Союзі бачив я Росію
І знав: Союз — це псевдонім.
Таціт писав: „Рідкісні ті щасливі часи, коли дозволяється думати, що хочеш, і говорити те, що думаєш." Боже ж ти мій! Так це про нас, про рідкісні часи, які, очевидно, приречені канути в Лету.
Як не сьогодні, то завтра...
Казали люди різним двом
Зі знаком правди на чолі:
Нехай земля йому пером!
Нехай скупається в смолі!
7лютого 1990 р. м. Івано-Франківськ.
Можливе протистояння на міжконфесійній основі. В Союзі 8 тисяч церков, в т.ч. 5 тисяч в Україні, в т.ч. З тисячі в західних областях України. Закупівельні ціни: 1 цнт. пшениці — 10—12 крб.; 1 цнт. м'яса яловичини 192 крб.; 1 цнт. молока — 27 крб. Ціна техніки. Комбайн „Дон" — понад 40 тис. крб.; трактор К-700 — 20 тис. крб.; „Бєларусь" — 12 тис. крб. Тоді як в 1963 р. комбайн СК-4 (зерновий) коштував 3 тис.700 крб. Хоча вождь і наставляв комісарів: „Політика — це сконцентрований вираз економіки", ні вони, ні їхні наступники нічого не навчилися. 8—9 лютого 1990 р. м. Городенка на Івано-Франківщині. Зустрічі з виборцями, виступи, дискусії. Коли говориш людям правду, вони шаленіють, здається, готові піти за тобою на барикади. Але я проти барикад, які вже були і ні до чого доброго не привели. Навпаки...
В районному готельчику, де ближче до минулого, аніж до майбутнього, думаю, читаю, заглиблююсь в історію, мобілізую пам'ять. Виявляється, я дещо знаю з минулого роду і народу, з історії близької і далекої, можу це ув'язати з сучасними роблемами, з тим, що хвилює людей. Але на самоті варто дещо згадати,
дещо прочитати й перечитати, осмислити й переосмислити.
Під час виступів людям подобаються несподівані, афористичні вислови, а там більше, коли з ними розмовляють так, як я, певно, з ними мало хто говорив, принаймні на публічному рівні.
Тренувати розум, відточувати фразу перед публічними виступами — не зайве. А залучати до своїх думок, якщо до місця, думки великих мислителів, гадаю, також не гріх.
— Засуджують те, чого не розуміють... Або: „Не все те невірне, що тобі незрозуміле" /Гр.Сковорода/. — Для вченої і освіченої людини жити — значить мислити /Ціцерон/. А звідси вислів Рене Декарта: „Мислю, отже, існую". Чи вміємо мислити? Чи здатні аналізувати, діяти розумно? Загальновідомо: „Хто розум має, той і стіни ламає". Недарма Ціцерон казав: „Бути мудрим — це значить бачити не тільки те, що під ногами, а й передбачати майбутнє".
* * *
Чи воно вже було, чи мені щойно прийшло в голову, але без сумніву, як учить нас досвід, ми скільки можемо, скільки знаємо. Знаємо те, що на поверхні. От і сьогодні тішимося з того, що все ніби-то швидко змінюється в суспільстві. О, як би! Споконвіку все змінюється, але не швидко зникає. Навіть коли за справу береться великий розум /а між нами поки що такого не бачу/, то в суспільно-політичних вереміях великий розум часто здетоновує безумні вчинки, особливо, коли юрба береться за реалізацію чогось великого. Це також треба мати на увазі, бо мудрість доступна одиницям, попри те, що Сократ вважав, ніби мудрість — цариця неба і землі. Тільки де ж та цариця знаходиться в наш час?!
* * *
Дивлюся я на своє покоління, роздивляюся своїх друзів / "Один — в любов, а другий — у містику", як писав Поет/ і приходжу до висновку, сам приходжу до висновку, опираючись на власний досвід, який знали древні: ніхто не стає доброю людиною випадково, все залежить від батька-матері, від місця народження, від середовища, в якому формувався.
* * *
Дорогі мої побратими /російськ і, єврейські, молдавські, польські/, хто живе зі мною на одній землі, яка має свою етнічно-національну назву і годує нас хлібом тієї ж назви.
Що я вам скажу? Власне, повторю древню мудрість у своїй інтерпретації: „Не так похвально, живучи в Україні, знати українську мову, як ганебно її не знати!" І, розвиваючи свою думку, наголошую: жаль, що нинішні інтернаціоналісти забули народну приказку: „Чия країна, того й мова", і в тому ж ключі: чий край, того й звичай... Виходить ми, українці, досі, як писав Шевченко, живемо „на нашій — не своїй землі".
* * *
Що я вам скажу, природжений інструкторе, у кріслі секретаря комітету? Нічого я вам не скажу. Але пригадаю древній вислів: „Ставши абатом, він залишився таким же дурнем, яким був і в ченцях".
Мені сподобалася та сміливість, з якою ви щойно говорили про чесноти, вам не притаманні, і про шляхи, які вам не дано пройти. І тому апелюю до древніх греків: „Якби ти промовчав, ти б залишився мудрими". Але ж ви, шановний, при посаді й переконливо виправдовуєте Еразма Роттердамського, який свого часу був правий і ще більше правий нині, сказавши на всі часи і для всіх політичних систем: „Такий дурний, що навіть може царювати. Боюсь, що це на довго, і це залишиться на тих нових шляхах, які мусимо пройти.
11 лютого 1990 р. м. Городенка.
Це був день синьожовтих прапорів, які, здавалося, прорвалися з небуття в сьогоднішній день. На зустрічах у селах Вербівці й Серафинці, перейнятих високим духом патріотизму, мені стало зрозумілим, що тут національні проблеми йдуть попереду соціальних, також важливих і болючих.
Зустріч в районному будинку культури перевершила всі мої сподівання й уявлення про спілкування з виборцями. То був тріумф спільних думок і почуттів, вибух патріотичних емоцій, спізнаний мною вперше в житті — саме в такій формі й такому обсязі.
Після мого виступу й відповідей на питання, що тривало в межах години, переповнений зал стоячи заспівав „Заповіт" Шевченка. Дивлюсь, жінка в проході між сидіннями, в другому ряді (зі сцени — рукою подати!) співаючи плаче, згодом втрачає свідомість і падає. До неї кидається лікар Оксана Підвербецька, людина з моєї команди. Підбігає ще кілька чоловік, один з них підносить знетямленій шклянку з водою, а та піднімається і продовжує співати, хитаючись; її підтримують обіруч.
Жінка вирівнялась і вже твердо стоїть на ногах. Я сходжу до неї зі сцени і віддаю їй квіти, які перед початком зустрічі вручили мені разом з хлібом-сіллю на вишитому рушнику.
Жінка співає в унісон із усім залом. Щойно закінчується „Заповіт", вона тут же починає нову пісню — „За Україну, за її волю... за народ". Спів цей підхоплюють усі, хто поряд, далі інших кілька сот чоловік. Якийсь час співають у залі, а далі, продовжуючи співати, виходять люди на вулицю — збуджені, щасливі, об'єднані ще донедавна забороненою патріотичною піснею, являючи дивовижну єдність душ і помислів, пробуджених
сподівань...
Ага, коли та жінка після ковтка води піднялася з долівки, прийшла до тями, то вона голосно промовила: — Я рада, що дожила, що це почула і побачила. БІЛЯ БУДИНКУ КУЛЬТУРИ, оточений багатьма незнайомими людьми, я розмовляв з ними, як з давніми знайомими, як з рідними, відповідав на численні питання, окремі
з яких були наївними і, м 'яко кажучи, не виваженими. В тій відкритій розмові я висловив думку, яка для мене залишається принциповою і певною мірою програмною. Ось вона. Прагнення національної і соціальної справедливості не повинно перерости в прагнення політичної помсти — інакше все повернеться на круги своя в найгіршому варіанті й тоді ми більше втратимо, аніж здобудемо. У мене був дивовижний, неповторний день. Ще не так давно я не міг собі цього уявити, як і та жінка, котра, як з'ясувалося, понад десять років перемучилася в сталінських концтаборах.
* * *
Виявляється, торік емісія грошей становила 18 млрд. крб. — папірців нічим не підкріплених. Це на 7 млрд. більше, я к в 1988 р. Держава-фальшивомонетниця! 12 лютого 1990 р. м. Городенка.
За один день побував у чотирьох селах: Копаченці, Чернелиця, Дубки, Кунисівці. Чотири виступи перед переповненими залами при повній єдності публіки в залі з тим, хто говорив зі сцени. Деякі люди плакали...
В одному із сіл (здається, в Чернелиці) мою команду зустріло дуже багато людей біля школи на пагорбі. Поміж щільного людського коридору в супроводі прапороносців піднімаюсь до крутих шкільних сходів при вході /певно, сходинок 10-15/. Десь на середній сходинці стоїть троє: в центрі жінка з хлібом-сіллю на вишитому рушнику, справа від неї — дівчинка років 15—16, зліва — хлопчик років 8-ми. У кожного своя роль. Жінка говорить вітальні патетичні слова, звернені до земляка. Дівчинка щебече свій вітальний текст, а хлопчик читає вірш „Мені треба небагато" з моєї книжки „Земля, зігріта любов'ю". Коли він доходить до слів: „Мені треба дуже мало, — щоб здорова була мама", я згадую про покійну маму і відчуваю: пора витирати сльози. Зустріч проходить у залі чоловік на 400. Всі місця заповнені, проходи забиті людьми. У мене таке відчуття, наче я виступаю на першому національному святі свободи й незалежності, якого чекали цілу вічність і нарешті дочекалися. А в селі Кунисівці, де нас чекали спочатку на шосту годину вечора, потім на сьому, врешті, дочекалися десь після восьмої, де вже мав бути четвертий виступ за день, і ми, природно, не вкладалися в графік, особливо в с. Дубки, де виступало нас одночасно чотири кандидати в присутності керівників Городенківського райкому партії, тому й дискусія затягнулася.
Тут, знову ж таки, на сходах крутих, що вели в клуб, стояла з хлібом-сіллю на розкішно вишитому рушнику стара жінка. Вона, вітаючи мене при великому скупченні народу, сказала майже пошепки: — Рятуйте далі нашу Україну. О, відкриті, безпосередні люди! З них нічого не вивітрилось, в них нічого не вмерло з того, що було з ними завжди, незважаючи на роки насильства, залякування і ненависті.
В клубі, більшому в кілька разів, аніж клуб у моєму рідному селі Острівець, люди сиділи й стояли. Як вони слухали! Як вони вдивлялися! В один момент, почуваючи себе ніяково, я збагнув, що вони дивляться на мене, як віруючі дивляться в церкві на священика. Україна заховалася в далекі, глухі села, забуті Богом
і людьми, і раптом розправила плечі, зробила крок назустріч свободі, ніби сказала: — Це я! Бачите, я ще не вмерла!
Коли закінчився мій виступ, зал наповнила ритуальна пісня „Многая літа", яку дружня аудиторія виконувала стоячи. Довго прощалися біля виходу з клубу. Городенківські хлопці з мого супроводу, тримаючи на вітрі синьо-жовті прапори, співали відому стрілецьку пісню про Україну — червону калину.
Слова, як і прапори, тріпотіли на вітрі й злітали до неба.
Ой, у лузі червона калина похилилася,
Чогось наша славна Україна зажурилася.
А ми тую червону калину підіймемо,
А ми нашу славну Україну, гей-гей, розвеселимо!..
Я не знаю, що буде завтра, але тільки заради таких зустрічей варто було приїхати з Києва на цю прокляту й обкрадену землю.
28 лютого 1990 р. м. Городенка
Повернувся з м. Тлумача. Влаштувався в готелі. Виступив у с. Михальче, а увечері приїхали в с. Поточище, що збагатило мене новими враженнями.
Великий сільський будинок культури знаходиться на пагорбі. Там чекав нас при вході величезний натовп людей. Ми ледве пропхалися по сходах на гору. Пишна молодиця традиційно вручила мені хліб-сіль на вишитому рушнику, виголосивши при цьому вітання з елементами віршованого тексту. Я відразу помітив папірець на хлібині, куди вона підглядала.
Тримаючи в руках хліб-сіль, я звернувся з коротким словом до натовпу. Смеркало. Гомін улігся, коли я закінчував своє слово нещодавно скомпонованими віршами:
На цій землі, яку терзали битви,
В яку неволя в'їлась до основ,
Приречені свій рідний край любити,
В єдину зброю віримо — в любов.
На цій землі нам жити й помирати
І жить по смерті, як не є, —
Життя людського варіянти
Вінчає царствіє твоє.
Нічого більше і нікого
Я не боюсь ні тут, ні там, —
Хто в землю вірить, як у Бога,
Не зрадить отчим небесам.
Життя спішить життю на зміну,
Мій смертний птах літа кує...
Я той, хто вірить в Україну,
Як вірять в царствіє твоє.
* * *
Зробив шістдесят виступів на великих аудиторіях в Тлумацькому і Городенківському районах. Здуріти можна, але не варто.
* * *
Ой, там на тім вигоні,
Де поміж трави — квіти,
Пастись не хочуть коні —
Жаль їм на цвіт ступити, — це слова з пісні, яку я вперше почув у Городенці. Якби люди були такими ніжними й делікатними, як оті коні з пісні, що бояться топтати живі квіти, то наше суспільство досягло б великих успіхів на всіх напрямках свого розвитку. Чи досягне?
І коли?
* * *
Боюсь, що на всі часи прав Еклезіяст:
...Що було, воно й буде, і що робилося,
буде робитись воно, —
і немає нічого нового під сонцем!..
Буває таке, що про нього говорять:
"Дивись — це нове!"
Та воно вже було від віків,
що були перед нами!
Нема згадки про перше,
а також про наступне, що буде, —
про них згадки не буде між тими,
що будуть потому...
Боюсь, що повернемось на круги свої, перепливемо море сліз, море радості, море горя, а далі незчуємось як припливем до старих берегів. За формулою того ж таки Еклезіяста: — Все, що буде, — було!
І все одно, що б там не було, а сьогодні вороття назад немає.
Липень 1990 р. У Верховній Раді в другому читанні розглядається Декларація про державний суверенітет України, правда, остаточна назва історичного документу ще не затверджена.
Агресивно-послушна більшість, так звана „група 239", яку тоді очолював відомий О.О. Мороз, наполягала, щоб у назві значилась „суверенітет УРСР", а „Народна Рада" — за „суверенітет України". Двічі вже голосуємо, а наша назва не проходить.
Тоді я підбігаю до третього мікрофона в залі і кажу: — Звертаюсь до комуністів, що голосують проти. Дістаньте з кишені біля серця свої партбілєти і подивіться, що там написано на другій сторінці. „Комуністична партія України", а не УРСР! Так чому ви голосуєте проти назви документу, де зафіксована історична, а не теперішня політична назва нашої Батьківщини?!
Пропоную Верховній Раді проголосувати за назву: „Декларація про державний суверенітет України".
Включається система „Рада". Депутати натискають на кнопки.
Рішення приймається більшістю голосів. В залі гримлять аплодисменти. Під час перерви до мене підходило кілька нормальних обранців з табору політичних опонентів і казали, що завдяки моєму виступу депутатів 20-25 проголосували так, як було треба. Про це, мовляв, були балачки серед „своїх".
Березень 1991 р. Обговорюються законопроекти про захист прав споживача та про зовнішньо-економічну діяльність. Не відомо, хто кого і від кого захищає і хто чим /к и м/ торгує. Але демократія — на марші. Красота.
Зустрілися дві горили,
Про красу поговорили.
І сказала одна горила:
— А я красивіш говорила!
22 березня 1991 р. Л. Кравчук надає слово чоловіку на ім'я Бесага Сергій Михайлович. Він говорить від імені шахтарів.
Зачитується заява не економічна, а політична. Вимога повного суверенітету України. Звинувачення на адресу союзного Центру і компартійної більшості в парламенті.
27 березня 1991 р. Продовжується постатейне обговорення законопроекту про підприємства в Українській РСР. Важко поєднати соціалістичну модель господарювання з переходом до ринку при відсутності відповідних інфраструктур. Певно, нас чекають серйозні соціально-економічні випробування, а
дорога до нового щастя може стати довгою і вибоїстою. То чому б не спрогнозувати таку перспективу хоча б у жартівливій
формі?!
Коли ідеш до ринку,
Зрікайся творчих мук,
Привчайся гнути спинку,
Як в Азії віслюк.
На цьому ж таки засіданні проголосовано надзвичайно важливий документ /"за" — 293!/ щодо відміни союзного закону в тій частині, яка стосується відрахувань у союзний бюджет від підприємств. Певно, дане рішення викличе гнів у Москві, спочатку ускладнить наше життя, а далі що буде?
* * *
Тернистий шлях до ринку
Веде через печеру, —
Коли піймаєш свинку,
Підсунь її партнеру!
Суспільно-політична ситуація ускладнюється, а мій молодший син Андрій розпарубочився так, що повертається додому, як не о третій ночі, то аж о п 'ятій ранку. Змушений буду сказати йому з усією рішучістю:
Не ходи допізна, синку,
Не затримуйсь по дівках, —
Містом бродить привид ринку
З монтіровкою в руках.
ЗО травня 1991 р. Феофанія. Хірургічне відділення. Палата №201.
Позавчора потрапив до лікарні, про яку в застійні часи казали: Кияни вмирають — так хочуть у Феофанію!"
Читаю, дивлюся телевізор. Щойно з екрана прозвучало: Здається, Черчіль сказав, що в Росії все заборонено, а те, що дозволено, обов'язкове для всіх." Мені заборонив лікар ходити. Це правда. Але не обов'язково, щоб усіх так боліла нога, як у мене болить.
В кімнаті, крім мене, кольорового телевізора, двох не зайнятих ліжок, є три свіжих номери журналу „Огонек", Альбер Камю і Артюр Рембо. Уявляю, що два вільних ліжка, належать двом великим французам — і палата № 201 УКОМПЛЕКТОВАНА НЕ ГІРШИМ ЧИНОМ! Значить можна продовжити лікування, а в перервах між процедурами — говорити з пристойними сусідами по палаті.
* * *
Заснув. Дзвонить телефон: Свежая риба єсть?" Нема!" - кажу. Что-о? НЕ ПОСТУПАЛА?!" Я поклав трубку. Сон розвіявся в думках про те, що такі питання — не дивина для мене. Або усно під час зустрічей, або в листах мої виборці ставлять питання типу: Чи є свіжа риба?", тоді як мова про зорі в небесах. „Скучно жить на
зтом свете, господа!" — ще Гоголь нарікав.
* * *
Ти завинив перед кущем калини?
Погладь коріння у глибинах глини...
* * *
Життя коротке, а черги довгі.
Черги — за молоком,
черги — за м'ясом,
черги — за колготками...
Одне з двох:
або жити не захочеться,
або життя не вистачить
перестояти в усіх чергах.
... Молода жінка стає
в довжелезну чергу за трусами.
Стоїть три години.
Голос продавщиці:
— Товар закінчився!
Молода жінка падає в обморок,
опинившись без трусів.
Нарешті приходить до тями
і повертається додому без трусів.
Чоловік з радістю вигукує:
— Ледве дочекався!
Обнімає. Цілує.
Життя в умовах кризи
триває без трусів.
* * *
Свобода — посестра тюрми,
Затята посестра в альтернативі.
Рвонули перші до свободи ми,
А далі?.. Рими всі зрадливі.
Певно, рівною мірою ми,
Народжені в роки негоди,
Нині діти тюрми
І діти свободи.
* * *
Людина, яка не прагне до свободи, так само аморальна, як людина, що не вміє користуватися свободою /демократією/.
І в першому, і в другому випадках такі люди прямо чи опосередковано прислужують душителям свободи /демократії/.
* * *
Я не здатний вдарити людину по обличчю ні з сього, ні з того, я не здатний принизити людину, аби самому возвиситись. Я не здатний людину обікрасти задля власної розкоші.
То чи можу я бути політиком?
1 червня 1991 р. Феофанія. Якщо доля України мене турбує більше, аніж доля мого рідного села, то я повинен задуматись: що таке Батьківщина в моїй уяві і в моєму житті. Що передовсім — любов до ближнього чи любов до річки дитинства, яка висихає з вини меліораторів? І що важливіше — любов до свого народу чи любов до всього людства? Певно, все це взаємопов'язане і взаємообумовлене. Тільки для мене безсумнівним є одне: — Вище України — тільки небо, але й небо понад Україною — також Україна.
2 червня 1991 р. Феофанія.
* * *
Ти — ялинка під Кремлівською стіною,
Я — смерека над отруєним Дністром.
* * *
Моя душа без території,
Сама в собі, сама в собі.
І це, на жаль, не з алегорії,
Це від народження — в судьбі.
Тужливе щось, мов квіт агави,
Мов при дорозі спориші...
Як є парламент без держави,
То чом не буть такій душі?
* * *
Сини — синоніми життя,
Яке продовжиться без мене.
З червня 1991 р. Феофанія.
* * *
Давно живемо не в рідній хаті,
Живемо давно не на власній землі,
А в супергігантському інтернаті
З КОМЕНДАНТОМ У СУПЕР-КРЕМЛІ.
* * *
Кант говорив про двоє чудес: зоряне небо над людиною і почуття морального імперативу всередині людини. Це ж коли воно було! Цікаво знати, скільки людей серед нас /яка їхня щільність у натовпі?/, котрі відчувають моральний імператив у собі, споглядаючи зоряне небо над головою?
Людина, що почуває себе невід'ємною часткою рідної землі, своєї Батьківщини, неодмінно носить в собі все зоряне небо своєї Батьківщини і очі такої людини світяться ним, рідним небом.
5 червня 1991 р. Феофанія.
"Не плакати, не сміятися, а розуміти", — сказав Спіноза.
Це не для мене, хоча розуміти я здатний багато й багатьох,навіть тих, котрі нікого не хочуть розуміти. Але як не плакати і не сміятись, перебуваючи у вировищі подій, які все більше нагадують театр абсурду?!
6 червня 1991 р. Феофанія.
Сьогодні виповнилось 25 років Вероніці, Романовій приятельці з міста Кельна /ФРН/, гості нашої сім'ї. Я вітаю Вероніку по телефону, а, виявляється, думаю і пишу про своє: Фауста голос бринить,
Здолавши віків голоси:
— О, зупинися мить,
Ти прекрасна єси!
Роки, як птахи, летять,
їх манить небес висота.
Сьогодні тобі двадцять п'ять,
Завтра буде півста.
Маєш достойно прожить,
З небом зрівняти свій дух,
Не варто спиняти мить,
Бо щастя примножує Рух.
9 червня 1991 р. Феофанія.
Що мав на увазі О.Блок, про які дні говорив?
О, если б знали, дети, вьі
Холод и мрак „грядущих дней".
Невже це про наш час? Невже на всі часи після нас?
— Как тяжело ходить среди людей
И притворяться непогибшим.
Скоріше за все це проектується і на його дні, і на дні наші, які складають один вік, двадцятий, перехідну епоху, що затягнулася як перехідна. Тільки не збагнеш, куди веде цей перехід і що нам і дітям нашим обіцяють грядущі дні.
12 червня 1991 р. Феофанія.
Правда веде до свободи. Не добробут, не ситна їжа і тепла, красива одежа, а правда веде до свободи. Служити правді означає служити свободі.. Отож політики, які ставлять на перший план добробут,ілюзорне підвищення рівня життя народу, часто не знаючи, як це зробити, ставлять народ, точніше — населення, в залежність від себе /недарма набуло поширення: „треба спочатку нагодувати народ!"/. Така орієнтація, а
насправді — дезорієнтація, спрямована проти свободи, в її основі лінія на подальше закабалення і рабство народу. Тільки свобода може дати людині все, що їй потрібне. Тільки свобода розв'язує руки, розкріпачує розум і душу, будить ініціативу, творчу життєдіяльність, завдяки чому людина стає творцем свого щастя. На жаль, раби не здатні ані жити, ані виживати в умовах повної свободи, більше того — вона їм страшна,
ненависна і ворожа. Недарма, коли в 1861 р. було відмінено кріпосне право, чимало панських лакеїв і холуїв плакали, цілували руки й ноги своїм гнобителям і просили не відпускати на волю, залишати при дворі.
* * *
Досі в нашій країні суща тоталітарна система нагадує мені пораненого звіра, велетенську доісторичну істоту, що впала на траву окрай битого шляху, яким давно пройшло цивілізоване людство і зникло за обрієм. Здається, що чудовисько вже не здатне піднятися на ноги. Але попробуй підступитися — ударом ноги чи хвоста укладе тебе поряд з собою. Якщо не контузить, то зробить довічним калікою, або ж і вб'є наповал.
Цей поранений звір може виявитись небезпечнішим за будь-якого із хижих звірів, і ще не відомо, в якого монстра цей поранений звір трансформується в недалекому майбутньому, якщо нині він виживе.
* * *
Канал російського телебачення. Передача „Художник в смутное время", в якій прозвучала така думка: „Всякое время смутное, потому что не известно, чем оно кончится..." Нарікання на те, що тепер, в добу гласності, переходу до ринку, мистецтво втрачає свій вплив на суспільство, спонукають до парадоксальних висновків. Один з них: художнику живеться цікавіше в тоталітарному суспільстві. Адже протистояння митця і влади — природній стан творчої людини, який порушується в умовах свободи.
Перед художником у смутні /непевні/ часи — випробування свободою. Настає епоха, коли дозволяється все, але ніхто не слухає — ні влада, ні громада. Все ж виникає питання: — То що митці повинні чекати чи готувати соціальне збурення, дожитись до пришестя бронемашин і військ на вулицях і площах ключових міст в державі, аби взяти участь в громадянському протистоянні і там, у вировищі взаємознищення й ненависті, знайти джерело натхнення і яскравого творчого мислення? Ложні орієнтири, що здатні вивести на шлях ложних мистецьких здобутків і фальшивих цінностей.