Пам'ятаю далекий і нелегкий час — кінець 1966-го року, коли відійшла вже короткочасна хрущовська «відлига» і вступив у силу брежнєвський застій. Але ж, усупереч цій застійності, то був і прекрасний час, бо були ми, шістдесятники, що встигли ковтнути «ковток свободи», молоді й усе-таки, хоч і наївно, але вірили в правду, справедливість і мали нерозтрачений за пас
любові до життя з усім його розмаїттям. Саме тоді, пригадую, прийшов до видавництва «Маяк», де я завідував редакцією художньої літератури, молодий Петро Осадчук з рукописом своєї першої збірки. Він приніс із собою рекомендацію від одеського обкому комсомолу. А книжка звалася «Революційний паспорт». І ця обкомівська комсомольська рекомендація й відверто
прорадянська назва збірки відразу викликали в мене гостру неприязнь до автора, що прагне ввійти в літературу через обкомівсько-комсомольські двері, експлуатуючи партійно-політичні мотиви в поезії. Все це було неприйнятним для мене. І все ж, пересилюючи свою неприязнь, я став читати рукопис. І в кожному рядкові його вичитував таке, що гостро суперечило будь-якому пристосуванству, політичній спекулятивності і стверджувало право й обов'язок поета на внутрішню свободу, на творчість як священнодійство, а не прислужництво.
Я знаю: є час, є суспільство,
Є борги... Та вперто повторюю:
Параграф музу спотворює,
Творчість — священнодійство.
У поетів з людьми одна путь,
Та в самітності — музи цвітуть.
Так само програмним є, на мою думку, й вірш «Муза» —завершальний акорд збірки:
По гострих лезах заперечень —
На рані рана — вранці-рано
Йде муза, вічно поперечна
Псалмам,коронам і тиранам.
В оцій антитиранічній, свободолюбній спрямованості — суть першої збірки Петра Осадчука, яка побачила світ 1967 року. Але якби не оця оманлива назва «Революційний паспорт», то, мабуть, вона б і не побачила світ. І свої щирі почуття автор висловив в автографі до книжки: «Євгенові Прісовському, безпосередньо причетному до виходу цієї прокламації з побажанням кулеметних обіймів в зіткненні зі всяким сміттям і вдосконалення революційної зневаги до трухлявих монументів». У цьому автографі вже розкрилися риси, що визначають індивідуальний стиль
Петра Осадчука як поета і характеризують його людську вдачу: органічне поєднання гострої публіцистичності, іронічності, навіть автоіронії і щиро задушевного ліризму. Це поєднання властиве всій творчості Петра Осадчука. Особливо ж воно виявилося в таких знакових його збірках, як «Біла каравела» (1986), «Лінія життя» (1987), «День відкритих дверей» (1991), «Галера» (1993) й, нарешті, в найновішій книзі «Чорні метаморфози» (2004).
Після наступально бойових, відверто публіцистичних, хоч і з філософським підтекстом, ритмів, інтонацій «Революційного паспорта» особливо, за контрастом, вражають інтимно сповідальні мотиви «Білої каравели», чисті, прозорі, цнотливі й водночас відверто почуттєві образи цієї книжки. «Сонце сяє в усмішці дівочій» — уже сама назва цього циклу визначає його щиро довірливу, людяну тональність.
Хоч зима відходить неохоче,
Та весна спішить з усіх доріг.
Споконвік весна — прекрасна жінка,
Жінка споконвік — сестра весні.
У цьому відчутті весняних змін у житті, торжества весни над зимою — не тільки інтимний мотив, але й соціальний. Це думка про перемогу людяності над нелюдяними началами минулого, але думка, висловлена інтимно, довірливо, сердечно. І тому вона так гостро впливає на читача, сильніше, ніж будь-які політичні гасла, бо ж промовляє до серця.
А у вірші «Коло човнів лежала в напівсні» зустрічаємося з повінню відвертої почуттєвості, але ж і з якою чистотою, цнотливістю, а водночас і прекрасною гріховністю почуття, як і у Франка, який, будучи цнотливцем із цнотливців, не боявся признатись у своєму бажанні зазнати з коханою «того дива золотого... щастя молодого, бажаного, страшного того Гріха!».
І Осадчук творить образ коханої у всій її чистоті й гріховності, тілесності й духовній цнотливості, коли пише про «двійко пружних ніг», що стулились човном; про «руки порозкидані — як весла», і вся вона, «як золота стріла, На берег пущена з-за хмар».
А як полемічно, загострено висловлює поет думку про животворну силу любові, втілену в жінці, яка сильніша від самого Бога:
Якби тебе на світі не було,
То з хаосу життя б не розцвіло,
І Бог навряд чи сотворив би світ.
А в збірці «Лінія життя» щиро ніжне слово про любов поєднується з філософською наснагою в розмові про непросту мудрість жити, яка «просто ходить поміж нами». Осадчук бачить велику красу складної простоти, що є такою природною й, отже, таки простою, бачить діалектичну єдність складності й простоти («Стікає золото зірок»).
Лірична сповідальність і філософська глибина виливаються в його роздумах про велич людини, яка живе життям предків, вбираючи в себе й відважність Данила Галицького, й тугу та ніжність, вірність Ярославни, й могуть Тарасового слова:
Ти не вийшов з непам'яті. За тобою — Історія,
Та сама, що підносить і судить нещадно!
Хто життя своїх предків на висотах нових
повторює,
Той достоїн найвищого права — називатись
нащадком.
Ритм вірша відтворює трудність народження вагомої думки, він і роздумливий, і тривожний, і наступально бойовий. Звукопис теж дає відчути процес визрівання, викристалізовування думки.
Від книжки до книжки наростає в Петра Осадчука гостро заявлене почуття патріотизму, щоб у «Дні відкритих дверей» вилитись у вигляді етичної й політичної формули-заклику, коли він каже про Україну й Бога як про вічні й найвищі цінності:
Я той, хто вірить в Україну,
Як вірять в царствіє твоє.
Найсвятіше почуття поета, і глибоко інтимне, і високо громадянське, — це саме любов до України, до народу, до сина свого, що є його продовженням.
Душа безсмертна,
Бо син у мене є. Бо є народ.
Бо є на світі Україна.
І цікаво, що цей «Інтимний монолог», як свідчить автор, написаний в обкомі комсомолу. Як це суттю своєю протистоїть отому «обкомівству» й отому «комсомольству», які якраз витравляли з душі й інтимні почуття, примушуючи все підкоряти лише громадській справі, й любов до України. Яке показове оце протистояння поета офіціозові, оця перемога в ньому любові й до сина, й до народу та України над втовкмачуваними в голову комуністичними, антилюдяними, антинародними, антиукраїнськими догматами.
Принципи загальнолюдської моралі, заснованої, перш за все, на любові в широкому розумінні цього слова, активно утверджуються в книжці «Галера» та й у всій творчості Петра Осадчука. Вони протистоять ненависті, неволі, рабству. Любов — то найвище, творче, животворяще начало, яке руйнує й перемагає підлоту, брехню й приводить до торжества щиро людських взаємин, до торжества правди.
Бастилії ненависті впадуть,
Коли, явивши животворну суть,
Якогось вечора чи лагідного ранку
В людську обитель впустимо вигнанку
Із призабутим іменем Любов.
Тричі, як клятва, повторюються у вірші слова: «Прийде любов, немов верховний суд». Саме ритми й інтонації клятви, присяги, палкого освідчення в любові до світу, до життя, до людини притаманні цій поезії.
Почуття любові живе в поезії П. Осадчука в нерозривному зв'язку з почуттям болю (вірш «Біль і любов»), викликаного недосконалістю людини і світу, в якому вона живе. Поет, говорячи про сучасне, дивиться на нього суворим, тверезим поглядом, ніскільки не ідеалізуючи нинішній стан суспільства, бачачи страшну загрозу повернення до тоталітарного минулого. Він вдається до гостроасоціативного зіставлення:
Так орел, призвичаєний ласо
Жерти в клітці за будь здоров,
Ради тухлої пайки м'яса
Повернутись в неволю готов.
Тут відчутний відгомін Шевченкового болю за людей, які готові навіть матір продати «за шмат гнилої ковбаси».
Як звіт за десятиріччя творчої праці сприймається найновіша збірка поета «Чорні метаморфози»
(2004).
Перший розділ її має промовисту і програмну назву — «Мій кожен день — останній день». Ця назва може сприйматися спочатку як фаталістична й песимістична. Але ж, читаючи збірку, відчуваєш: ні, це свідчення того, що кожен день поет хоче прожити з повного творчою й моральною напругою, самовіддачею, розуміючи вагу й ціну кожного дня життя. Справді, треба жити так, наче це твій останній день, а тому треба поспішати всього себе до останку встигнути віддати коханій, людям, Вітчизні, цілому білому світові.
У вірші «Під знаком страждань і тривог», що є заспівним, а отже, і програмним, у книжці — горде усвідомлення того, що «я себе сам створив». Так, ідея творення самого себе як особистості є центральною ідеєю творчості Петра Осадчука. «Усе, що моє, те моє: Небо, земля і плоть». Весь білий світ із його красою й розмаїттям належить людині, й у цьому володінні цілим світом — її щастя. А ще щастя — від усвідомлення незборимості власного ДУХУ, у відчутті внутрішньої
свободи, у вічному потягові до щастя, в русі до нього. Думка поета висловлена в чітких ритмах, у
гордих, окличних і роздумливих інтонаціях, у вигляді етичної формули, що виражає закон життя:
Весь вік я до щастя йду
І допоки іду — я щасливий.
Так, щастя — в невпинності руху, в невпинності цього бажання щастя й дії, яка його забезпечує. І це не рожевий оптимізм, а оптимізм людини, що знає «сум і біду», що живе «під знаком страждань і тривог», але змагає їх роботою, творчістю. Петро Осадчук любить жанр вірша-монолога, звернення, що дає можливість і чітко висловити свою життєву програму, й безпосередньо, прямо, гранично щиро звернутись до свого адресата, як-от у вірші «Поклик», у якому — те ж відчуття щастя жити, жити пам'яттю про все, що було в житті. І тоді життя для
тебе — «як поклик ранку піднебесний».
Тема облагороджуючої пам'яті взагалі є наскрізним нервом Осадчукової поезії. У вірші «Кому — квітами, кому — тернами...» він поетизує пам'ять про юність, яка освітлює твій шлях і в зрілі, й у пізні літа. Це й пам'ять про край твоєї молодості, це конкретна згадка про миле з днів молодості село Комінтернове на Одещині. А кінцівка вірша — афористична й витримана в дусі нашого сьогодення, коли ціняться не прапори й гасла, а щиролюдська сутність, щирість:
Але бути й лишитись людиною —
Вище гасел і прапорів.
Ця кінцівка полемічно загострена, як врешті полемічно загострена вся поезія Петра Осадчука. Оце звернення до світлої юності нагадує Франкове «тих днів, днів весни не забудь, не забудь». І в Осадчука повторюється цей щемливий мотив: «Що жадібно й довго на світі жити — Це за юністю ніжно й тяжко тужити». І поняття юності асоціюється в нього з поняттям чесності «перед ликом Бога» («Я збагнув, проходячи останні кілометри...»).
Часто звучать у поезії Петра Осадчука й трагедійні інтонації, бо ж ідеться в ній про трагічну історію України. Тим-то й лунають в «Апології пісні» ридаючі ритми пісні Б. Лепкого з її «Кру, кру!», але цей трагізм долається мотивом історичного оптимізму, віри в своє безсмертя, гарантоване тим, що Україна — завжди з тобою:
Я вірю, що ніколи, ніколи не вмру,
Допоки моя Україна, боронь Боже,
не стане мені чужиною.
Протяжний, непісенний, трудний ритм і розмір вірша дають відчути напругу думки, її нелегке народження й формування.
Герої Осадчука — ті, кого нищили (як ця думка увиразнюється через фігуру градації: нагромадження епітетів із трагічним забарвленням), але в кого (тричі повторюється цей образ) «і руки навіки чисті» («Предтечі» ). Поет любить полемічну афористичну кінцівку, що збудована на контрасті:
... мистецтво, що незмінне на віки,
Й про те, що влада змінна й тимчасова.
Від книжки до книжки поет усе чіткіше дає суворо реалістичну, тверезу оцінку сучасного стану України, яка й досі є, за виразом Шевченка, нашою, але не своєю землею. Він висловлює гострі, що звучать як моральний ляпас, судження саме в дусі Шевченкового осуду рабства і юродства людей, які не вміють відрізняти істинне від фальшивого й поклоняються фальшивому. Оцінки
морального, чи точніше аморального, стану суспільства даються у вигляді вироків-формул: «Хто не вторгує, той продасть...», «Хто будував, тепер руйнує! Хто вартував, тепер грабує». І врешті йде кінцівка, що становить собою найсуворіший вирок антилюдяній сучасності, де немає місця ні тверезості, ні ясності, а, отже, й порядності:
Тверезість погляду і ясність
Готові рятувать сучасність,
Але не прагнеться сучасності
Ані тверезості, ні ясності.
Життєва програма автора, його моральне кредо, що полягає у ствердженні чесності та в осуді прислужництва, часто буває викладена в афористичній чотирирядковій строфі, в чому пізнаємо традиції Івана Франка, його «Строф» із «Мого Ізмарагду».
Я прямо йшов і вертикально жив,
Долав круті підйоми самотужки.
Ніде й нікому персонально не служив
И зневаги не ховав до холуя і служки.
Франкові інтонації гострого осуду й відвертого заклику відчутні й у вірші «Ложний імперії крах...».
Це осуд рабства, «нового ярма», тюрми, яку одержує народ замість волі, панування зайд, чужих людей, це заклик до того, щоб цим зайдам, чужим людям було «служить не пора, не пора». Це прямий перегук із Франковим «не пора, не пора, не пора москалеві й ляхові служить».
Петро Осадчук однаково гостро судить і часи Сталінського культу насильства й терору, й сучасну облуду, війну, запеклу і страшну, «за безмір грошей, їдла і майна» — з культом безсовісного збагачення. Поет розробляє Франкові традиції в циклі «Мініатюри по крупному», де в першій частині строфи йдуть гостро-асоціативні порівняння, а в другій — прямим
текстом заявлена політична й моральна істина.
Куди не ступиш — поле мінне,
Куди не глянь — вчорашній бруд і порох, —
Хто нині діє проти України,
Той мій найбільший особистий ворог.
* * *
Вам би хотілось, щоб жив я тут, як тубілець,
Щоб одне пам'ятав: де у коня, а де у вола хвіст.
А я відстоюю своє древнє ім'я — українець,
І цього достатньо, щоб ви мене звали націоналіст!
Відверта полемічність, вибуховість почуття, неприхована ненависть і така ж гостра, полум'яна любов притаманні строфам Петра Осадчука.
Поет протиставляє підлим і темним силам, що часто ще панують у нашім житті, вічну прекрасну силу мистецтва, що має верховну владу над людським духом.
І знову ж думка висловлюється найчастіше в афористичній формі вірша-строфи:
І слово о полку, й Тарасів клич
Промовляють до нас і лишаються з нами,
Тому що красу історичних облич
Нам вертає митець крізь небесні брами.
Петро Осадчук володіє даром поетичного поліфонізму. Він уміє бути не тільки гнівним, полемічне гострим публіцистом, але знає й ніжний ліризм, коли говорить про благотворне єднання людини з природою:
А пішов хлопчина лісом,
А пішов хлопчина лугом —
Розминувсь навіки з бісом,
Став траві і сонцю другом.
У «Чорних метаморфозах» відчутне й поглиблення філософського роздуму поета над суттю життя, яка пізнається часто через розуміння неповторної, вирішальної миті, тої миті, в яку «пролітає все життя крізь мене» («Ілюзія»). Ми відчуваємо тут типологічну спорідненість із Ігорем Муратовим, з його збіркою «Мить і вічність», де так само йдеться про пізнання цілої вічності через одну, але вагому, визначальну мить. Ми постійно відчуваємо поліфонізм поетичного голосу Петра Осадчука, перепади настроїв, розмаїття емоцій і думок у його віршах. Від філософського роздуму він раптово переходить знову до пафосного осуду, свідомо добираючи грубу лексику, аби викрити суть того натовпу, який не є народом: «морди, пащеки
й пики, І помітна обмаль облич» («Натовп»).
Але в запереченні відчутне й ствердження, бо ж автор хоче бачити людські обличчя, хоче бачити не натовп, а свідомий свого громадянського й національного обов'язку народ.
Він ненавидить все, що позбавляє людину особистісного начала, а тому такий нестримно емоційний, знову ж вибуховий у своєму запереченні більшовизму, який є для нього політичним
і моральним мерцем ( «Злютовані люто Серпом і Молотом»).
Так само люто ненавидить поет позу і фразу. Ці поза і фраза — то «одна із форм самореклами і бізнес вельми прибутковий» («Лицедійство»). Петро Осадчук уміє розкрити суть фальшивої поведінки через відверто публіцистичні й гостро контрастні, навіть оксюморонні образи: «мітингувать перед жоною, народ любити на трибуні, до бою кликать після бою... рвать розірвані окови...». Він вдається до відвертого осуду сучасної влади (писано ж у 2004 році) з її демагогічними, цинічними, а то й антинародними гаслами: «Маємо те, що маємо. — І не вірить у те, що не маєм нічого». «Українська ідея не спрацювала. Зате спрацювала ідея злодійська» («Приниження»). Петро Осадчук ненавидить позу, фальш і в мистецтві, а тому гостро не сприймає постмодерністське псевдомистецтво, антилюдяне, цинічне, яке демонструє «супермодерний шик», має маніакальну мету і врешті продукує «ПШИК». Він вірний принципам народного, правдивого, гуманного мистецтва («Нове мистецтво»).
І знову зустрічаємося в книжці з новим перепадом настроїв і емоцій. Яким ніжним, замисленим і замріяним уміє бути цей гнівний, вибуховий поет, коли вслухається в музику й прагне переповідати її словами. Які гостроасоціативні образи використовує він, аби передати єдність матеріального й духовного начал, незбагненну красу слова й музики; красу людської
мислі: «ластівки слів»; «дроти оголених сокровенних думок». І нарешті — природний висновок: «Все залежить від почуттів і передчуттів» («Передчуття зустрічі»). Так, почуття людські, щирі й непідробні, як і передчуття щастя, радості, любові, важать більше, ніж усі політичні амбіції й гасла, ніж уся політична метушня.
Другий розділ книжки — «З'явилося світло в кінці панелі» — поліфонічний, багатоплановий. В ньому поруч ідуть і вірші відверто інтимного, навіть еротичного спрямування, й іронічні
чи гостросаркастичні, знову ж спрямовані проти сучасних політиканів, прислужників і пристосуванців.
Поет досягає успіху в своїх саркастичних інвективах, коли з присмаком
болю і навіть трагізму звертається до соціальних проблем сьогодення. Знову ж відчуваємо перегук із Шевченковим:
«За шмат гнилої ковбаси
У вас хоч матір попроси.
То оддасте», коли читаємо
завершальний вірш
збірки:
Згадаємо свободу, мов легенду,
Як здадуть Україну в оренду,
І одержим за безмір добра і краси
Класичний шмат гнилої ковбаси.
Саме Шевченкова традиція відчутна в оцьому синтезові публіцистичності, ліризму й іронії та сарказму.
Поєднання цих начал дається взнаки і в самій назві книжки. Справді, йдеться в ній про серйозні перетворення, метаморфози в житті людини й суспільства, що відбуваються в нашім сьогоденні. Але ці метаморфози таки часто страшні, чорні, трагічні або химерні суттю своєю. І цю чорноту сучасних соціально-моральних метаморфоз досить психологічно точно, художньо переконливо відтворив у своїй багатоплановій книзі Петро Осадчук.
Журнал «Київ » №4 2005 р.