Творчість Петра Осадчука - це осібне явище в сучасній українській літературі, яке поки що не має усталеного літературознавчого визначення, але яке виразно позначене мистецтвом вияву українського національного гумору, філософськи оздобленої політичної сатири і жорсткої патріотичної лірики.
Свого часу я вже казав, що «справжній поет — не той, кого читають, а той, кого цитують», чиє слово западає в душу, як у благодатний, ідейно підживлений вітчизняно-патріотичний ґрунт.
Так от, Петро Осадчук належить до тих поетів, яких цитують, і в творах яких є чимало такого,
що хочеться перечитувати і душевно переболювати; що знову і знову примушує осмислювати політичні та морально-етичні реалії нашого українського напівдержавного нидіння. Відтак із цілковитою впевненістю можу стверджувати, що від часів Шевченка література наша не знала в своїх лавах поета настільки політично заангажованого, сатирично гострого й аналітично,
по-народному правдивого, яким постає перед нами Петро Осадчук.
Афористичність його мислення вдало підсилюється глибинним знанням українського політичного задзеркалля, а патріотична вивіреність світогляду відтворюється в творчому сарказмі та миттєвій реакції на висловлювання, явища і події поточного бутя. Можна лише пожалкувати, що не існує такого масового періодичного видання, в якому поет міг би так само оперативно оприлюднювати свої мистецько-політичні та соціальні рефлексії. А тим часом твори його настільки конкретизовані, а подеколи й політично персоні¬фіковані, що, зібрані в солідний том, здатні будуть слугувати нашим нащадкам своєрідним «літописом самовидця» або, як я назвав би той фоліант — «Новітньою хронікою хронічної української бездержавності».
Чи бездумності та бездуховності — то вже питання нюансів.
Його поетичні збірки «Чуття єдиної провини», «Віддзеркалення безодні», «Театр перед мікрофоном», «Реєстр українського лайдацтва», «Чорні метаморфози», «Паранормальні явища» — це ті зразки політичної публіцистики у її найвищому, гротескно-сатиричному вимірі. За якими не лише сучасники наші, але й прийдешні покоління справді зможуть вивчати черговий спіральний виток національного поступу до незалежності; виток, який супроводжується майже цілковитим витісненням етнічних українців-патріотів із Верховної Ради, Кабінету Міністрів та інших центральних владних органів; засиллям в них продажних політиканів, яким, як я вже писав свого часу, дуже потрібна Україна, але... без українців. І в яких ненависть до українськох мови, української культури, до всього, що дихає українською історією, така ж сильна і непогамовна, як і промосковське, прокомуністичне холуйство:
Вірний Сталіну до загину
Тих людей, у яких стріляв,
Він навчився стріляти в спину,
Так що краще за всіх поціляв.
Святкував Перемогу в самому Берліні
Після того, як інші взяли його.
Ним убієнних скорботні тіні
В душі не збудили покути вогонь...
... Гамував свою вбивчу спрагу,
На безмежних просторах ГУЛАГу,
Проявив себе, як ніде
У катівнях еНКаВеДе.
Відслужив, поселивсь в Україні,
Його помисли й досі незмінні,
Досі певний крутий сталініст:
Хто українець, той націоналіст.
З ним постійно уявний наган,
Мені ладен пальнути в обличчя.
Він іде на парад, як війни ветеран,
І в атаку - «За Сталіна!» - кличе.
Вірний монстрові до загину,
Він, як лютий хронічний кат,
Нині з осудом дивиться на Україну,
І бачить у ній недобитий штрафбат.
(«Хронічна вірність»)
Уважно перечитайте ці рядки, і ви побачите в ньому узагальнений образ сьогоденного україноненависника, з отих, хто, остаточно знахабнівши від безкараності, цілими кланами захоплює владні структури, хто перетворив наші засоби масової інформації на засоби дискредитації української національної ідеї, української історії і культури; хто цинічно повчає, якою нам бачити вітчизняну минувшину, якою мовою спілкуватися і яким богам молитися; кого мати за народних героїв, а кого - за зрадників цього народу. Це ті, котрі, як пише поет, «щоб на шию нам сісти, гуртуються за національною ознакою». Втім, і за ідеологічною - теж. Ті, що...
Жили в Україні, як дачники,
Українську зневаживши суть.
Нині ж там у державі табачники,
Де б тютюники мали буть.
Народний депутат України двох скликань (1990-1998), член ініціативної групи по створенню тепер уже всім відомих організацій — Народного Руху України і Товариства української мови
ім. Т. Шевченка; активний учасник усіх національно-патріотичних та національно-мистецьких заходів Спілки письменників України та інших творчих і громадських колективів, Петро Осадчук завжди залишався серед тих поетів, чиї вірші, гуморески та афористичні фрази і сентенції є прямим, але мистецьки вивершеним віддзеркалениям його громадянського життєпису.
А мирське бутя — позначене грішною праведністю мистецького відтворення усіх тих «викликів» української реальності, які творчо наелектризовують душу і талант поета.
Саме депутатський досвід Осадчука дозволяє йому поглянути на вищий законодавчий орган України, як на театр абсурду біля мікрофона. Саме там, шокований ідейнохабарницьким запроданством народних обранців, поет по-справжньому усвідомив усю безодню паралічу народної волі, українського національного духу та національної ідеї, які не здатні пробитися до парламентської трибуни через заслони манкуртів, володарів подвійних громадянств, москвофілів та партійно згуртованих, «обмандатнених» кримінальних авторитетів.
Пройшовши через цей «шок владних коридорів», поет вже не може не шокувати і свого читача. Але зауважу, що це шокотерапія жорстокою правдою. Поетично вираженою, але не опоетизованою, услід за якою з'являється убивчий, але невідворотний
соціально-державницький діагноз:
Опинилась людина в суспільній ніші,
В якій розчинились добро і зло.
Були вже часи набагато страшніші,
Але ганебніших не було.
«Найгаласливіший театр у світі, — пояснює поет в одній зі своїх прозових «Фраз» сутність того найвищого державного органу, що нібито ж покликаний формувати українську державність, але подеколи формує групи ідеологічного та промислового рейдерства, - український парламент, що незрідка приймає підозрілі рішення, але сірість його активно діючих персонажів - поза всякою підозрою».
Проте виникає запитання, а чому ж цьому імперськое-кономічному рейдерству не існує реального супротиву? Та, напевнее ж, тому й не існує, що...
В час передвиборної боротьби
Домінують прийоми безбожні —
І дзвенять, ніби дзвони, лоби,
Особливо — порожні!
У літературу Петро Осадчук входив ще в далекі 60-ті, але не залишився серед чималого гурту, як би я назвав їх, «запізнілих шістдесятників» (і тим паче не загубився в цьому гурті), а мудро торував свій власний шлях, самовіддано реагуючи на появу все нових і нових гарячих і больових точок українського політикуму; на двобої між тими, хто нашу українську незалежність виборов і вистраждав; і тими, хто, зневаживши зусилля патріотів, нахабно й україноненависницьки наживає на ній свій політичний, фінансовий і продажно-електоральний капітал, щоб потім, уже в самій Верховній Раді, перетворюватися на оті сумновідомі продажні «тушки», які, за хабаря, підступно переходять до вчорашніх ідейних супротивників, зраджуючи не лише свою фракцію і свою політичну силу — а зраджуючи народ. Втім, переважна більшість із них «своїм» український народ ніколи не вважали.
Саме на хвилі усвідомлення цієї національно-історичної несправедливості і з'являються судні рядки Петра Осадчука:
Ті, що були першими,
Чесними, порядними,
Свою справу звершили
Й стали другорядними.
Ті, які ховалися,
Рот відкрить не сміли,
По хребтах піднялися,
Нам на шию сіли.
Тож і виходить, що український народ змушений з болем у душі спостерігати за тим, як...
Коридорами ліберальної влади,
Не криючись, на повен зріст,
Ходить донецький Бен-Ладен
І каже: «Я - комуніст!»
Мужність і мудрість Петра Осадчука як поета полягає передусім у тому, що він не боїться «злободенності» своїх творів, а навпаки, активно вторгається в оту, здавалося б, таку осоружну для класичної поетики, але таку пекучу на пательні української соціально-політичної реальності «злобу дня», твердо вірячи, що «сьогоденне» - ще не означає «одноденне»; а подеколи й жертвуючи високим мистецтвом нетлінних тем і почуттів задля того, щоб залишитися зі своїм народом саме зараз, тепер, у найскрутнішу днину пізнання і прозріння - через самовизначення біля виборчих урн; через комуніст-ідеологічні імперські метастази і рефлексії; через комплекси москвофільства і хохляцької меншоватрості.
Ця творча жертовність зримо простежується, як у попередній його книжці з пророчо-застережливою назвою «Віддзеркалення безодні», презентація якої теж відбувалася під час Олійниківських читань на Одещині, так і в новій — «Сміх сильніший від плачу», що являється світові в «Бібліотечці лауреатів премії імені Степана Олійника». І це в той час, коли чимало естествуючих поетів усіляко намагається дистанціюватися у своїй творчості від будь-якої політичної визначеності. Хоча при цьому вони щиро переконані, що читачеві, власне, народові, потрібні не мистецько-політичне осмислення дійсності, а безнадійно збаналізовані недоноски чистої поезії. Але якби ж то справді «чистої» і справді Поезії, душею і талантом виношеної...
Ще одна особливість творчої манери Петра Осадчука полягає в тому, що він ніколи не покладався лише на поетичні збірки і публікації у пресі, як на «останні аргументи» поета і єдиний засіб його спілкування з «масами». Річ у тім, що й поезія, й афоризми Осадчука давно стали вишуканими проявами «розмовного жанру», з яким він неминуче постає не лише перед будь-якою формальною аудиторією, але й серед будь-якого політичного, письменницького, школярсько-студентського чи громадсько-активістського зібрання. Постійна націленість Петра Осадчука на епіграмну шаржовість мислення, на іронічне світосприйняття, на саркастичну оцін¬ку чергових політичних екзальтацій українських можновладців дозволила йому вигранувати певний морально-етичний кодекс, відлуння якого можна віднайти, ну, хоча б у таких його рядках:
Мені чужа естетика аскета,
Чужа також естетика кастета.
Я, многогрішний в слові і житті,
Не знаю втіхи в тихім забутті,
І не рятуюся лише в молитві,
Не бачу сенсу і в жорстокій битві,
В спасеннім слові віднаходжу суть...
Під час проведення Олійниківських читань та Всеукраїнських днів гумору на Одещині; під час роботи письменницьких з'їздів та пленумів; у часи найбільшої напруги, викликаної черговими ексцесами в Верховній Раді і навколо неї... - мені не раз доводилося бути свідком того, як пародії Осадчука, його гуморески, епіграми і сатиричні фрази народжувалися прямо в ході спілкування. Він — один із не багатьох сучасних українських майстрів розмовно-літературного експромту — дотепного, здебільшого простонародного, і завжди «виразково»-актуального в умовах сьогочасного
ідейно-політичного та економічного безладу в країні, на зразок:
«Ніхто нікого не силує йти на вибори (хоча спроби трапляються), але після виборів мільйони людей почуваються зґвалтованими»;
або
«Фізичні хвороби людини і хвороби суспільства взаємопов'язані... але в термінології тут трапляються невідповідності: наприклад, не може бути таких понять, як «прогресивний тоталітаризм» чи «прогресивний соціалізм», як в медицині немислимі визначення «прогресивний рак» чи «прогресивний атеросклероз».
Хто в своєму творчому пошукові панічно боїться бути сьогоденним і злободенним, той забуває, що для нащадків, задля яких, власне, й пише свої «нетлінки чистої поезії», — він може виявитися більш-менш цікавим не чуттєвим марноримуванням, а саме тим, що зумів віддзеркалити громадські і соціальні зрушення свого покоління; національно-патріотичні екзальтації свого народу і своєї епохи. Навіть якщо при цьому книжку свою він назве так, як назвав одну зі своїх книжок Петро Осадчук, підкресливши, що насправді його віддзеркалення дуже нагадує «Віддзеркалення безодні» — перед яким, на хвилі національного потрясіння, у черговий раз виявився наш багатостраждальний, але оптимістично налаштований, а тому невмирущий, мужній народ.
Богдан Сушинський,
лауреат премії ім. Степана Олійника.