Мені треба бути максимально скромним, знаючи своє походження і життєвий шлях, але це важко на вершині життя.
Писати передмову до власної книжки простіше, аніж читати глибокомудру статтю про себе, що пишеться зазвичай на замовлення видавництва чи самого автора. На замовлення у нас із максимальною щирістю вбивають людей, а ювілейні статті — то є жанр застільного тосту, адресованого імениннику. Спритно й весело підібрані слова, скупані в хмільній атмосфері бенкету, пахнуть лукавою мудрістю, а не щирістю.
Коли автор сам пише про себе, то має одну суттєву перевагу перед найнятим академіком: він добре знає матеріал і розбирається в ньому. Але на нього чатує велика небезпека в тих випадках, коли автор забуває, що розповідає про власну персону і, захопившись предметом оповіді, мимоволі перевтілюється в «найправдивішого» на світі чоловіка — барона Мюнхгаузена, що примудрявся стріляти з гармати й водночас літати на вистріленому ядрі.
Гарантую читачеві, що він має справу не з найнятим академіком і не з легендарним бароном. Власне, я тут говоритиму про речі, важливіші для мене, аніж власна персона,— щоб дати читачам уявлення, навіщо, в ім'я чого пов'язав своє життя з українською літературою і протягом понад тридцяти років творчої роботи опублікував двадцять чотири поетичні книжки.
Якби мені запропонували одним реченням виразити смисл мого життя, мету і спрямованість багатьох моїх римованих і неримованих писань, то я сказав би: «Вище України — тільки небо, але й небо понад Україною — також Україна».
Я переконаний, що поет лише тоді поет, коли він почуває себе невід'ємною часткою свого народу, його вразливим нервом. Окрім природного дару, все інше залежить від набутої майстерності та працездатності.
Поезія існує в нас і навколо нас — як унікальне явище людського духу, незалежно від словесних маніпуляцій літературних шаманів і еквілібристів. Істинний герой поезії не зачаровується летючою миттю скороминущого дня, а живе в контексті історії — як єднальна ланка між минулим і майбутнім. Тарас Шевченко і Адам Міцкевич, Сергій Єсенін і Євген Маланюк стоять ближче до мене в часі й просторі — за моїми вимірами,— аніж деякі сучасники, що називають себе письменниками.
Слово поета — чутлива мембрана. Хочеться, щоб воно завжди вловлювало найтонші порухи й коливання в суспільній атмосфері та й, у свою чергу, очищало її, як грозовий розряд очищає спекотну літню днину.
Поет, при якій би він політичній системі не жив, перебуває в складних стосунках із суспільством і державою. Так чи інакше, а в поезії визріває бунт, протест проти недосконалості людини і суспільства.
Немає поета без ідеалів. Одні з них розтають, як березневий сніг, інші трансформуються або гинуть, як зерно, щоб дати новий плід. Справжній ідеал супроводжує поета все життя.
Нещасний той поет, хто переоцінює свої можливості, претендує на більше, аніж може. Приречений зникнути, загинути разом з учорашнім днем поет, який хапається за відмираючий ідеал, той, що на пробу часу злиняв, змалів або виявився не ідеалом, а самообманом, красивим фантомом, ілюзією, що затьмарювала свідомість.
Думаю, що з усіх найбільших ідеалів, які вистраждали і відстояли в слові горді поети всіх часів і народів, є ідеал свободи. Тільки вільна людина може сповна реалізувати себе — але тоді, коли вона не буде вільна від сумління, від пам'яті, від громадянського обов'язку перед своїм народом.
Я невільник своєї пам'яті, тому вільно розпоряджаюся нею. Хто пам'ятає, той живе двічі в тих самих координатах. Будучи киянином із двадцятидев'ятирічним стажем, не перестаю повертатися в думках і в реальності до Одеси, де пройшли кращі роки моєї молодості. Все життя повертаюся в Прикарпаття. Адже там народився під знаком Стрільця, 2 грудня 1937 року в селі Острівець на Івано-Франківщині, виїхав звідти 42 роки тому, але зв'язків з рідним краєм ніколи не поривав. Опираючись на слова мого видатного земляка Дмитра Павличка, скажу: «Я на¬ родився на землі від батька, що орав ту землю...» В останні два десятиліття життя моєї доброї, ніжної і мудрої матері, яку звали Варвара, а в дівоцтві вона мала прізвище Сікора, я все частіше, по кілька разів щороку, приїздив до свого села і пересвідчувався, що «ніколи я не відокремлю себе від хлопської ріллі», від рідного мені й дорогого.
Добре пам'ятаю голодні й холодні повоєнні роки. Чорною ямою на екрані пам'яті — грудень 1948 року, коли помер мій тато, якого звали в селі Ілько Андрія-Крайнього. На початку XX століття мій дід Андрій, як завів сім'ю, збудував хату окрай села, тому й прозивався Крайнім. А мій батько, як одружився проти волі своєї матері, то покинув родинний двір і зліпив собі глиняну хатку на одне вікно з іншого боку села, вона також була крайньою. Отож я знаю, чому так складається, що коли шукають в моєму оточенні крайнього, то знаходять мене.
«Бережи дітей!» — такі були останні слова мого тата, звернені до дружини, якій він залишив трьох синів: старшому, Василеві, сповнилось тоді 16, мені, середульшому — 11, а найменшому, Ільцуневі, щойно минуло було 4 роки. Ще молода жінка, моя мати не вийшла вдруге заміж — берегла дітей! Усі троє виросли, позакінчували вищі школи, певно, тому, що передостанніми в прощальному наказі тата були слова: «Най діти вчаться — аби з них люди не сміялися!»
З повоєнних до початку 60-х років у селі Острівець панували злидні, а в школі гриміло: «Спасибі товаришу Сталіну за щасливе дитинство!»
Мати тяжко працювала біля землі, наймалася мазати глиною, білити вапном стіни в хатах заможніших селян, її часто запрошували на весілля плести нареченій вінок, «вбирати» молоду, готувати весільні страви, з яких і нам, дітям, дещо перепадало. Мати наймичкувала у місцевого священика (прала білизну, мила підлоги, білила покої) і завжди, пригадую, додому приносила за пазухою шматок хліба, щоб розділити між трьома синами, а їй діставалось лише те, що залишалося від нас, завжди голодних.
Скарг не писала не знать кому.
Писала косою в полях.
Синів повз могилу батькову
На широкий виводила шлях.
Ніколи мати не ходила до начальства просити допомоги чи скаржитись. У ті важкі часи вважалося, що всі люди при радянській владі ж ивуть щасливо. Ніхто в цьому навіть сумніватися не мав права. А скаржитися на життя — означало вести антирадянську пропаганду й агітацію. Хоча селом ходив такий жарт: «Які ліпші совіти, перші чи другі? Перші ліпші. Бо, як прийшли 39-го року, то скоро втекли. А другі, як прийшли по войні, то й досі не вступаються».
Мати не була злопам'ятною, але ніколи не забувала, як після війни у школі розподіляли черевики поміж учнів-сиріт, а мені не дали, причому, коли зайшлося про мене, одна вчителька сказала: «Старцю черевики? Старцю — обухом по голові!» Моя горда мати не пішла тоді до школи з'ясовувати стосунки, а на людях про це мовчала.
До 14 років я ходив з мамою в церкву, навіть після того, як вступив до комсомолу. Настав час, коли мати лагідно і твердо сказала: «Не ходи, синку, до церкви, бо це пошкодить тобі в школі, і ти не зможеш вийти в люди!» Мати сама ходила до церкви, а я — тільки до школи. Вона контролювала моє навчання і поведінку, цікавилася моїми шкільними успіхами і прикрощами, любила шкільні концерти в сільському клубі, де я виступав як читець-декламатор, а згодом грав цікаві ролі в самодіяльному театрі, яким негласно керував місцевий діяч ще довоєнної «Просвіти», що була заборонена при радянській владі як організація, певна річ, буржуазно-націоналістична.
Мати привчила мене молитися вранці й перед сном. А коли я робив яку-небудь шкоду, то спонукала промовляти три рази «Отче наш...» і три рази «Богородице Діво...». Коли вже я був студентом і полетіли в космос перші супутники, під час канікул мав необачність щось ляпнути язиком про те, що, мовляв, супутники не зустрічалися з Богом. Мати відповіла мені коротким реченням, якого я ніколи не забуду: «Я вже застара, щоб міняти свою віру». Я замовк і більше не зачіпав маминого, а, значить, і мого Бога.
У 1955 році, після закінчення середньої школи, я на даху вагона, «зайцем», приїхав до Одеси. «Зайцем» — тому що за мамині трудодні колгосп грошей не виплачував, хіба що півкілограма зерна, а насправді — висівок, на трудодень. До Одеси — тому що напередодні побував у відпустці моряк Чорноморського флоту мій старший брат Василь і ско- лихнув мою уяву. Подумалось: як не вступлю до університету, то піду в моряки.
Я став студентом Одеського державного університету ім. І. І. Мечникова, на що, відверто кажучи, мало сподівався. З роками я зрозумів, що мені дуже пощастило в житті. Якби, не дай Господь, випало вчитися у Львові або Чернівцях, то я, скоріше за все, закінчив би своє навчання в Сибіру чи на Колимі. Одеса мене порятувала від прямолінійного вияву своїх життєвих кривд і патріотичних емоцій, відкрила світ людського конгломерату, в якому можна й треба поважати розумних, інтелігентних людей, можна жити на рівних і любити, незалежно від того, чи у дівчини пряме волосся, чи кучеряве.
Через п'ять років з університетським дипломом філолога, учителя української мови й літератури я почав самостійне трудове життя на Одещині, в селі з колоритною назвою Стара Царичанка, хоча мав уже з другого курсу трудову книжку, в якій офіційною печаткою було скріплено запис: «Рабочий сцены Одесского театра оперы и балета имени А. В. Луначарского». Був такий гріх. Зате перший у житті справжній костюм (пригадую, шевйотовий) я одягнув на третьому курсі, куплений за гроші власні, одержані «рабочим сцены».
В бесарабському селі молодий учитель спізнав велику «крадену» любов. Досі, як почую ім'я Зіна (нехай простить моя люба дружина Алла!), дзвенить мені кониками-стрибониками бесарабський вечір у степу біля старого вітряка над зоряною чашею села (зоряною, бо вікна світилися внизу).
Я не витримав випробування тоталітарною школою, в якій начальство не розуміло української літератури і вочевидь було далеким від почуття гумору й художнього мислення. «Мене сюди послала партія!» — рикав на мене директор школи, а я з усіх сил старався не показати, тоді безпартійний, як ставлюся до його партії, тому лагідно й ніжно відповідав: «Тоді я тебе посилаю на... хутір!». Жах, як не склалася моя педагогічна кар'єра. Не закорінивсь я, на жаль чи на щастя, в селі з колоритною назвою.
Згодом на тій же Одещині я працював у районній газеті (там було більше, ніж у школі, особистої свободи), потім в обкомі комсомолу (ще більше особистої свободи, але за умови послідовної пильності й ретель¬ ного виконання відповідних правил поведінки); далі нова мрія — Київ. Півтора року працював у ЦК ЛКСМ України, три з половиною роки «протрубив» клерком у ЦК Компартії України, звідки, коли роздивилися й розпізнали, то вигнали з тріском. Був редактором художньої літератури у видавництвах «Маяк» (Одеса), «Молодь» (Київ). Хлопець із села, працював з 1976 р. до 1991 р. секретарем правління столичної письменницької організації. Восени 1989 р. увійшов до складу ініціативної групи, яка підготувала основоположні документи Народного Руху України — за перебудову; першим із трибуни загальних зборів Київської організації Спілки письменників України, що відбувалися під головуванням Івана Драча, «озвучив» його програму; згодом разом з І. Драчем, В. Дончиком, В. Брюховецьким брав участь у телевізійній дискусії в прямому ефірі про мету і завдання Руху з Леонідом Кравчуком, тодішнім завідувачем ідеологічного відділу ЦК КПУ, майбутнім Президентом України. На цьому фунті, як то кажуть, нажив собі слави і легко став у 1990 р. депутатом Верховної Ради УРСР, хоча не прагнув цього і ніде не самовисувався. Через чотири роки в тому ж таки Тлумацькому виборчому окрузі на Івано-Франківщині був знову обраний народним депутатом України.
25 липня 1990 р., за рік до ганебнозвісного ГКЧП, публічно вийшов із фальшивомонолітних лав КПРС, де числився 25 років.
Якщо в 1990 р., коли я на запрошення земляків пішов на вибори, мене, як то кажуть, там на руках носили, то вже через чотири роки в моєму рідному Городенківському районі під час нової передвиборної кампанії знайшлися організовані лжепатріотичні сили, що мене обпльовували й паплюжили. «Він був у ЦК КПУ!» — злорадно сичали. «А ви де були? По кущах сиділи?» — лагідно відповідав я. «Він вийшов з Руху!» — атакували далі. «Я не виходив з Руху! Рух вийшов з мене», — відбивався, гірко посміхаючись. «Він був членом парткому!» — наполягали опоненти. «Мало нас там було! Якби було більше, інакше б нині нам жилося»,— відмагався.
Важко триматися логіки життя, уникати емоцій, коли говориш про самого себе, тим паче — про сокровенне, визначальне для душі.
Я прожив нелегке і прекрасне життя, ніколи, Їй-Богу, ніколи не працюючи саме на власний успіх, ніколи, як зараз модно казати й робити, не займаючись своїм іміджем. Ніколи не заглядав в очі живим і напівживим класикам, щоб сподобатись. Вважав і вважаю ганьбою просити когось із літературних авторитетів, щоб написали рецензію на мою книжку (тоді як це робиться на кожному кроці). Сам такі замовлення одержував і написав у відкритій пресі десятки рецензій на догоду славолюбцям, щоправда, обдарованим, іноді — талановитим. Імітацію художньої літератури, відвертої халтури ніколи не вихваляв публічно, хіба що іноді на ювілейних застіллях. Але ж бо кожен має право засумніватися в серйозності намірів, до того ж — висловлених іронічно.
Сьогодні, влітку 1997 р., я старший на 19 років за свого батька. Тоді, як зрівнявся був із ним за віком, я думав про нього. З кожним новим прожитим роком я думаю про нього: «Ось я пережив свого батька на рік, ось на п'ять, ось на десять...». Наче виправдовуюсь перед ним чи Всевишнім. Як виправдатись? Чим віддячити? Найкраще — бути ним, бути — замість нього. Недарма давно ловлю себе на думці, що я — це він, що він — це я, і його очима дивлюся на своїх дітей, Романа й Андрія, на п'ятирічного внука Андрійчика-соловійчика. І виринають з глибини пам'яті, з безодні совісті татові слова, звернені до мами,— а відколи я став татом, переадресовані мені: «Бережи дітей!.. Аби з них люди не сміялися!»
Працівник Одеського обкому комсомолу, що говорив з колегами російською мовою, компонував для начальства доповіді, промови й статті по-російському, я написав тридцять років тому, коли народився мій перший син:
Безсмертна смерть і мій заціпить рот,
Але душа залишиться нетлінна.
Бо син у мене є! Бо є народ.
Бо є на світі Україна.
Дивне привітання новому життю з думкою про власну смерть, що я помітив у цьому вірші пізніше, коли все частіше думав про тебе, тату. Крім очевидного в цих рядках, звертаю увагу читача й на те, що пізніше казали й досі кажуть професійні брехуни. Кажуть, що я, колишній член відомої партії і працівник велебних інстанцій, від чогось там відмовився, щось там зрадив. Я був завжди самим собою. Ні від чого не відмовлявся. Нічого й ніколи не зрадив. Хіба що міняв оболонку, скидав на обочину життєвого шляху одяг поношений і заражений отруйними випарами суспільної атмосфери.
Пригадую батькову розповідь про війну з фашистами. Певно, оглушений і контужений під час кривавого бою, він нарешті прийшов до тями. Глянув ліворуч, глянув праворуч — усі його бойові побратими вбиті, лежать пошматовані й розчавлені. Напівзавалений шанець, де він опинився, позначений свіжими слідами танкових гусениць. В його руках карабін, і перше відчуття — смертельна туга — покликало застрелитись, лягти поряд з побратимами. Але він помітив, що неподалік над деревами кружеляє і каркає вороняччя. Тоді подумав: «Чорний ворон кряче!.. Ага, то він потім клюватиме мої мертві очі?!» І вистрілив із карабіна в зграю вороняччя. І всі набої розрядив у бік дерев, над якими кружляли ворони.
І тоді захотілося жити. Чуєш, тату? Я все життя пам'ятаю про це. Уявляю, як ти стріляєш по воронах, що ладні поклювати твої (тобто мої) очі.
Я також стріляю. З невидимого карабіна. Стріляю з тієї самої причини. Стріляю все своє життя, відколи тебе пам'ятаю, тату, відколи знаю, хто я, чий син, частка якого народу.
А що ж таке поезія, що таке творчість? Те саме, що сталося з моїм татом під час війни з фашистами (не будемо уточнювати географію!). Емоційний стан і осмислена мета. Я знаю, вірю і поклоняюся тому, що є вищим за моє персоніфіковане життя: «Ця земля, де мій батько лежить, ця земля, де лежить моя мати, ця земля, що навчила на світі жить, допоки живу і коли загину я, була і залишиться Батьківщиною... Її неможливо нікому віддати... Треба лише всі незгоди здолати, щоб стати землею і право мати називатися нею, називатися Батьківщиною». Так я написав давно. І, про що б не писав — про кохання, Чорне море і Карпатські гори,— я пишу про одне. Я СТРІЛЯЮ по воронах, що хочуть поклювать батькові, тобто мої, очі.
Петро ОСАДЧУК